mandag 4. februar 2013

Fiji del 2 - Taveuni (Wai Taveuni)

4. februar møtte Kirsty - prosjektansvarlig for Wai Taveuni - oss på flyplassen på Taveuni sammen med Shuk som er sjåføren vår mens vi er her. Taveuni kalles the Garden Island - her trenger du ikke ha grønne fingre for å få ting til å vokse. Første natt skulle tilbringes i Lavena og på veien dit stoppet vi ved en fantastisk foss. Det er egentlig en tredelt foss, men vi så bare den nederste. Bada og kosa oss før vi dro videre til Lavena Lodge der vi skulle sove i natt. Det er kun en vei rundt øya og ikke en gang den går hele veien rundt - den stopper i Lavena. Etter det er det nasjonalpark og ergo ingen veier.

I Lavena møtte vi Simone som skal guide oss rundt i nasjonalparken i morra. Vi bestilte middag fra landsbyen. Betalte FJ$10 per porsjon og hver porsjon blir tilberedt av en forskjellig familie. Hvilken familie som lager mat går på rundgang slik at alle kan nytte det at det er turister der - ganske smart egentlig. Spiste mye som jeg aldri har smakt før - breadfruit og taro var noe av det. Det aller meste var godt, noe smakte bare kjedelig. Spilte Bananarama (noe ala Scrabble) og jeg vant!

Klokka var bare 8 da vi krabba til køys, men tror jeg kommer til å sovne momentant.

5. februar var nok en innholdsrik dag så var egentlig veldig glad for at vi la oss tidlig i går. Dagen startet med frokost fra landsbyen på samme måte som middagen i går. Så var det bare å sette seg til rette i kajakken og følge etter Simone ut på Lavena Costal Walk. På veien så vi stranda der hvor Blue Lagoon 2 er spilt inn og 3 skilpadder. Padla innover en elv for å se på en foss - flott foss! De andre så en svart og hvit sjøslange, men den fikk ikke jeg med meg. Padla ut igjen og ble plukka opp av en båt som kjørte oss videre til neste stopp.

Tusla oppover langs elva og kom til slutt til et sted der vi la fra oss de siste tinga våre. Simone fikk med seg kameraet vårt i en vanntett pose og det er jeg veldig glad for. Når vi hadde svømt et stykke kom vi nemlig frem til to fosser som til sammen hadde laget en flott kulp. Her kunne man ake ned den ene fossen og hoppe fra det andre. Storkosa oss der før vi svømte tilbake. Tusla ned til der vi var blitt sluppet av med båten og spiste litt småsnacks før vi begynte på selve turen.

Simone er en fantastisk guide og pekte og forklarte hele veien. Viste oss ting som kunne brukes som hårgele, te og så videre. Litt morsomt da vi kom frem til et tre med Hibiscus blomster. Mormor og bestefar drikker sånn te så jeg spurte han om de gjorde det. Da rynka han bare på nesa og sa at det var vel ingen som brukte det til te. Jaja.

Gikk gjennom Lavena landsby på veien hjem og spiste lunsj på samme måte som middag og frokost. Slappa litt av før vi pakket og gjorde oss klar til neste forflytting. Denne gangen bussa vi til Tuvununu. Der slapp vi egentlig bare av bagasjen før vi reiste videre, vi skulle nemlig snorkle på en perlefarm. Der fikk vi vite hvordan man gror perler systematisk og fikk lov til å snorkle for å se hvordan det faktisk var. Spennende.

Vi tok en kjapp tur innom Wiwi for å hilse på Tina som er en av de familiene som har åpnet huset sitt for homestay. Kjempekoselig hus, dame og landsby. Her tror jeg nok de frivillige kommer til å trives. Wiwi er en av de landsbyene hvor de frivillige kan være på homestay for å virkelig komme inn i den fijianske kulturen.

Så hadde Kirsty organisert at vi skulle få massasje. Det var deilig det - kjempeavlappende. Neste punkt på programmet var hadet middag før vi kjørte tilbake til Tuvununu og nok en kava seremoni. Satt og skravla og kosa oss lenge før vi endelig kom oss i seng. En ting som er litt morsomt med Taveuni er at det er lite strøm å spore. Store deler av øya er drevet av generatorer som kun er på et par timer om kvelden. De er ofte på mellom 6 og 10/11- etter det er det veldig greit med lommelykt.

6. februar var dagen da vi skulle reise fra Fijis tredje største øy og over til den nest største øya - Vanua Levu. Spiste frokost og pakka sekkene før vi ble henta av Shuk. Turen gikk til dit hvor de frivillige skal jobbe med å gjenoppbygge korallrevene og lager hus til fiskene.

Korallrevene rundt Fiji er hardt utsatt på grunn av alle syklonene som rammer øyene. Spesielt den som var tidligere i år ødela store deler av revene og det er viktig å prøve å gjenoppbygge disse. Det de frivillige kommer til å gjøre er å hjelpe til i dette arbeidet. Noe av grunnen til at dette arbeidet er så viktig, i tillegg til det å lage nye hus til fiskene, er rett og slett å opprettholde den naturlige balansen i naturen. Det er mange forskjellige fiskeslag som bor i forbindelse med revene og når disse blir ødelagt forsvinner mange av de.

De revene som de frivillige skal hjelpe til med å gjenoppbygge ligger innenfor noe som kalles MPA - Marine Protected Areas. Dette er en type marine-nasjonalpark hvor det ikke er lov til å fiske. Dersom disse områdene er sunne vil det etterhvert bli så mange fisker der at noen av fiskene "flytter ut" av selve MPA'ene til området hvor de lokale kan fiske og bidrar derfor til å opprettholde "The Circle of Life".

Videre gikk turen til det området der de frivillige skal hjelpe til med å plante Mangrove trær. Mange av disse trærne har opp gjennom årene blitt hugget ned og fjernet for å gi havutsikt. Grunnen til at det nå jobbes med å plante ut igjen disse trærne er fordi røttene til Mangrovene hjalp til med å holde jorden på plass. Nå er det mye av kystlinjen som er på vei til å forsvinne ut i havet nettopp fordi det ikke er noe som holder den igjen.

Så var igrunn Taveuni delen av turen vår over. Shuk kjørte oss til flyplassen og vi sa hadet til Kirsty. Krabbet inn på nok et lite fly og sa hadet til Tavueni - for denne gang.