onsdag 6. februar 2013

Fiji del 3 - Vanua Levu og Vitu Levu (3 og 6 week Dive Classic)

6. februar landet vi etter en kort flytur på Vanua Levu som er Fijis nest største øy. Der ble vi møtt av Kathy som er prosjektansvarlig for dykkerprosjektene som de frivillige kan være med på. Prosjektet holder til i Savusavu som er en by med faktisk litt størrelse. Spesielt etter at vi kom fra Taveuni :)

Kathy kjørte oss til Hotsprings hotell der dykkergruppa bor de siste ukene av prosjektet. Der er de selvforsynt med eget kjøkken og det tar ca 3 minutter å gå ned til dykkerkontoret. Det er i utgangspunktet tre per rom, men de kan åpne dørene mellom flere rom slik at alle bor sammen.

Vi pakket litt ut og kjøpte oss hver vår kokosnøtt før vi tok turen ned til kontoret for å gå gjennom prosjektet. Vi pratet raskt gjennom hvordan ting fungerte og tok turen til sentrum der vi ble vist rundt. Dykkerkontoret ligger i den ene enden av sentrum rett i nærheten av lege og matbutikk - alt det viktige samlet på et sted. Første stopp på turen vår var Hidden Paradise Guesthouse der de frivillige bor når de først ankommer Savusavu. Som alle andre steder i Fiji er stemningen her deilig og avslappet.

Spiste lunsj før vi gjorde oss klare til snorkling på Split Rock og som navnet tilsier er det en stor stein som er delt i to. Der var det masse - og da mener jeg MASSE - fisk. Jeg tror faktisk ikke at jeg har sett så mange fisk på et sted før - og de kom kjempenære. De kom faktisk så nære at vi fikk tatt på et par.

Da vi kom tilbake til kontoret ble planene litt endra. Hele byen var nemlig blitt stengt og folk fikk beskjed om å trekke vekk fra kysten. Grunnen til dette var at det hadde vært et jordskjelv på Salomonøyene og at det derfor var utstedt et tsunamivarsel (vårt fjerde faktisk). Det skal sies at Suvasavu ligger veldig beskyttet bak en høy ås og at sjansen for at en tsunami ville ha truffet er minimal. Men det er jo bedre å være på den sikre siden.

Vi endte dermed opp på hotellet der vi bare slappa av ved bassenget før vi gikk ned igjen til havna for å spise en bedre middag på Captain's Table. Egentlig en deilig og avslappet dag.

7. februar skulle vi dykke med Johnny som er marinebiolog og hjelper til på prosjektet med å lære opp de frivillige i en uke. Da lærer de blant annet om Fish ID - altså hva fisker og andre ting som lever under vann heter. Det var et sånt dykk vi skulle ha i dag ved The Golden Pinnacles og du kan tro det var spennende. Vanligvis peker guiden på en fisk og så tenker du "oi, den var fin" og svømmer videre. Johnny hadde med en skriveplate hvor han skrev navnene på de forskjellige tingene han pekte på. Lærte masse nye navn og så mange nye fisker jeg aldri har sett før - spennende!

Så var det litt fritid igjen - lunsj, souvenirhandling og mer tusling i sentrum før vi tusla oss tilbake til hotellet for å pakke. Oppdaga at jeg har klart å få et utslett på ryggen som klør heftig. Aleo Vera og litt avslapping og håper det hjelper.

Så gikk turen videre til landsbyen der de frivillige skal på homestay hos Palo og Lele. Palo viste oss rundt i landsbyen før vi fikk litt snacks og fikk komme inn på rommet vi skulle sove på. Så var det tid for kava seremoni for ønske oss velkommen til landsbyen. Gamlegutta i landsbyen var også med og Joe lagde en egen drikkebolle (halv kokosnøtt som er finpussa) til oss som vi kunne ha med hjem.

Middagen var en typisk fijiansk rett med Barramundi fisk i kokosmelk med toro og taroblader - NAM! Til dessert fikk vi is med banan. Selv om standarden er en del enklere enn hjemme har de absolutt det de trenger for å klare seg. Spennende å se alle som høster forskjellige ting ute i naturen og livnærer seg på det. Utrolig moro å se hvor mye de kan utnytte det som finnes i naturen.

8. februar var dagen vi skulle reise videre tilbake til Nadi for å se hvordan de frivillige begynner prosjektet. Først måtte vi si hadet til Palo og Lele og reise fra nok en fantastisk øy. Kathy ble med oss tilbake til Nadi for å møte årets første gruppe. Siste flyturen i minifly gikk flott og nøt utsikten før vi landa i Nadi. Vi sjekket inn på Bamboo igjen mens Kathy sjekket inn på Nadi Bay Resort Hotel der de frivillige bor helt på  starten av prosjektet. Vi ble vist rundt og fikk pratet litt med Mela om hvordan ting fungerte når de frivillige kommer.

Tok turen inn til sentrum av Nadi og tusla litt rundt der. Spiste lunsj i byen og fikk sett litt mer enn det vi gjorde første gangen vi var her. Så reiste vi tilbake til Bamboo og pratet litt med Henry som er en av de ansvarlige for surfekurset som holdes her. Spennende å høre hvordan det var lagt opp og få se litt mer rundt Bamboo og hvordan deltakerne bor mens de er her.

Siste middagen på Fiji ble inntatt sammen med de som skulle starte på dykkerprosjektet og Kathy på Nadi Bay. En koselig middag hvor vi pratet mye om deres forventninger, hva de hadde gjort så langt på reisen og planene etterpå. De var spente alle sammen og gledet seg til å komme igang.

Reiste tilbake til Bamboo og tok del i vår siste kavaseremoni. Utrolig koselig å sitte rundt sånn, skravle og bare være. Fremdeles godt og varmt da jeg gikk for å begynne å pakke sånn i 2 tida. Måtte ompakke hele bagasjen siden vi nå hadde plukket opp det vi la igjen da vi dro til Suva. Morsomt at vi fremdeles har god plass selv om vi faktisk har handla med oss litt minner :)

Turen hjem gikk faktisk veldig fint. 9. februar var det opp tidlig for å komme seg til flyplassen - vi dro fra Bamboo omtrent 6 og fløy til Sydney. Der var ikke hun som kjente oss igjen i Taxfree'n - det hadde egentlig vært litt morsomt. Fra Sydney gikk turen videre til Singapore hvor vi fikk strekt litt på beina og Magnus kosa seg med et godt måltid. Neste stopp var London der jeg faktisk skifta fra flipflops til sokker og sko. Magnus derimot stilte i shorts og t-skjorte. Siste lille biten til Oslo gikk raskt og så plukka mamma oss opp. Da vi gikk inn døra hjemme hadde det gått nesten to døgn siden vi reiste fra Bamboo så kan si det var godt å komme hjem igjen.

Dette har vært en super tur og jeg gleder meg til å sende flere på Work & Travel i Australia og New Zealand, og begynne å sende frivillig på disse fantastiske prosjektene på Fiji.