tirsdag 29. januar 2013

Australia - Sydney

24. januar (del 2) landa vi i Sydney og tok toget fra flyplassen til Central Station. Der tusla vi oss til Wake Up! som ligger rett på andre siden av gata fra stasjonen og sjekket inn der. Det er her deltakerne jeg sender ned bor og jeg må si at jeg nok en gang er imponert. Imponert over hvor nytt og moderne det er. Ender nok opp med å bare bli her mens vi er i Sydney.
Pakka ut og skifta litt (enda varmere her enn i Auckland) og gikk på jakt etter middag. Endte opp i Chinatown som jo er rett ved hostellet der jeg spiste honey soy chicken mens Magnus spiste noe med and - nam! Kjenner hvor mye jeg har savna Sydney og hvor godt det er å være "hjemme" igjen! Egentlig litt rart, men jeg kjenner meg nesten mer hjemme her i Sydney enn det jeg gjør i Oslo. Det er helt sikkert fordi jeg har gått mer på utforskning her enn hjemme.

25. januar  skulle jeg være med på informasjonsmøtet som deltakerne får her nede. I tillegg skulle jeg møte de som jobber på kontoret her og de deltakerne som nettopp har landet. Magnus forsvant på tur rundt i byen mens jeg tusla meg bort til kontoret for å hilse på før møtet. Sjøl med shorts og t-skjorte var det så varmt at jeg begynte å svette på den korte turen opp til kontoret. Siden jeg var deltaker sjøl har de fått nye kontorer og de var så mye bedre enn de gamle. Planla dagen litt med Sharron og prate litt før Josie kom ned med deltakerne.
Det har blitt en del endringer på infomøtet siden jeg var her selv og det til det bedre. Er jo forsåvidt ikke så rart heller siden det tross alt er over 6 år siden jeg begynte på min drømmereise. Skravla med deltakerne i pausa og etter at møtet var over. Virket litt som om at de var glad for at jeg var der :)

Etter møtet var det bare å tusle tilbake til hostellet for å møte Magnus før vi tusla ned til PADDY'S MARKET - stedet der du kan få det aller meste - fra det du visste du trengte til det du ikke visste at fantes en gang. Ente opp med en del deksler til våre elektroniske duppeditter, masse frukt og nøtter og herlig turkish delight. Lunsj ble inntatt i Chinatown i diverse matboder som stod i gatene der - NAM!

Magnus har leid seg motorsykkel - Ducati Monster 695 2012 modell - så etter lunsj stakk vi og hentet den. Cruisa opp til MQ der Magnus gikk på skole sist og spiste is på senteret der. Varmt å ha på jakke og bukse i det været som er her, men vil heller være beskytta dersom vi mot all formodning skulle finne på å velte eller krasje. På veien hjem - egentlig en omvei - stakk vi innom Manly og ICMS der jeg gikk på skole. Rart å være der uten at det er noen der (fremdeles ferie) og uten at jeg kan gå inn. Spiste burger på stranda før vi reiste tilbake til hostellet.

Resten av tiden her i Sydney er ferie så nå skal vi bare kose oss!

26. januar er AUSTRALIA DAY! Fornøyd med at vi har klart å få med oss den alle de tre gangen vi har vært her :) Planen i dag var å henge med noen av de gutta som Magnus gikk på skolen med, men vi begynte dagen med et par timer på Manly for å få litt sol. Spiste fish and chips til frokost og hadde helt glemt hvor store porsjonene var her så endte opp med å være stappmett.

Videre dro vi ut til et sted som heter Blacktown like ved der Magnus gikk på skole for å henge med Jonathan og James. Spiste lunsj før vi dro til en park der vi tusla litt rundt. Fant ut at vi ville på kino og der så vi Django. Siden jeg ikke er sånn kjempeglad i Tarantino filmer var jeg litt skeptisk, men denne var faktisk ganske bra. Er nok ikke en film jeg kommer til å se igjen med det første, men den var bra.
Etter det var faktisk hele dagen gått så tok turen hjem igjen og krabba til køys.

27. januar sov vi lenge - deilig. Ute regna det så det frista ikke så veldig med å gå ut. Magnus reiste for å hilse på nok en kompis så jeg tusla meg ut i byen for å gjenoppdage kjente og kjære steder.  Gikk hele veien opp til Darling Harbour og det er utrolig hvor godt det er å fremdeles huske hvor ting er :) Siden det regna sånn bestemte jeg meg for å se The Hobbit på IMAX og det var stilig. Det var faktisk ikke så ille å gå på kino alene heller.
Da filmen var ferdig tusla jeg med videre mot Circular Quay og tok turen innom Max Brenner for å ordne meg hot chocolate italian style to go - HEAVEN!

Tok toget tilbake til hostellet og skrev en del kort før det var på tide med middag. Spiste på Side Bar, utestedet til Wake Up! - faktisk ikke så verst.

28. januar var dagen vi skulle ut på motorsykkeltur nedover kysten. Eneste problemet med det var at det regna, hølja faktisk. Fordelen når det regner i Australia er at det er såpass varmt at det ikke nødvendigvis blir kaldt. Del en av turen gikk gjennom koselige småbyer med westernpreg før vi kom inn til nasjonalparken der hvor selve turen starta. Svingete og krokete akkurat sånn som Magnus ville ha det med flott natur som jeg kunne se på. Vi så faktisk 5 Lyre birds også. Det skal visstnok være lykkebringende å se en av de så vi må jeg væra kjempeheldige! Tredje delen av turen gikk over en lang og svingete bru som gikk over havgapet - kjempetøft! Da vi var over brua tok vi en usving og begynte på raskeste vei hjem igjen. Hanskene mine ble så våte at jeg fikk dammer inne i de - deilig....
Da vi var tilbake på hostellet var det bare å ratte inn på badet, som er det eneste stedet uten teppe, og vrenge av seg de våte klærne. Deilig å få på seg noe som var tørt igjen.

Spiste lunsj på Sidewalk Cafe og fikk i oss noe varmt å drikke. Så var det på tide med turens først klesvask og det brukte vi litt tid på.

Fant et sted vi skulle spise middag på og tusla oss ut i regnet igjen. Stedet, ChatThai, var så populært at det var satt opp venteliste i døra. Tok ikke alt for lang tid før vi kom oss inn og der var det masse spennende på menyen, mye sært, men mye spennende også.

Da vi kom tilbake på hostellet skrudde vi på tven for første gang og fant ut at det nok en gang er flom oppe i Queensland og at den nå er på vei til New South Wales og Sydney. Det var meldt vind opp mot 100 km/t og nærmere 200 mm med regn. Valgte derfor å flytte sykkelen fra uteparkeringen og inn.
Bundaberg, der vi var i mer enn 3 måneder den første gangen, er enda hardere rammet denne gangen enn sist for 2 år siden. Krysser fingrene for at det går fort over.

29. januar var dagen da vi skulle reise fra Sydney og videre til Fiji. Litt trist å reise fra Sydney, men veldig gøy å skulle tilbake til Fiji. Det er jo også en liten trøst i at det definitivt ikke er siste gang jeg reiser til Australia.
Magnus tok med seg sykkelen for å levere den mens jeg kjøpte et lager av Timtams og Sour worms og sendte med båt til Norge :D
Pakket resten og kom oss på toget til flyplassen. Tusla rundt inne på taxfree'en og fant ut hvordan du kan vite at du har vært mye på flyplasser i det siste. Hun ene som jobbet med å gi smaksprøver kjente oss nemlig igjen. I grunn ikke så rart, vi har jo tross alt vært på flyplassen 3 ganger på 8 dager.

Fiji-delen av dagen og turen kommer i Fiji innlegget!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar