torsdag 24. januar 2013

New Zealand - Auckland

På grunn av litt skiftende internett-tilgang underveis blir det rett og slett samleinnlegg den runden her og jeg begynner med New Zealand- vårt første stopp på turen.

Turen ned
Som jeg sa i forrige innlegg ble det ikke mye søvn på meg natta før avreise. Hadde koselig besøk av Oddrun med hjemmelaget pizza, masse skravling og klesvask innimellom. Jeg kjenner jeg er evig takknemlig for at vi har tørkeskap, hadde vi ikke hatt det hadde det nok blitt mindre klær som fikk være med på turen.
Kl 4 tusla jeg meg i seng og så var det opp igjen kl 7. Mer pakking, rydding og hade-samtaler og så var det endelig avgårde. Leiv kjørte oss til toget og så var det bare å sitte og slappe av frem til Gardermoen.
Det er tydelig at vi begynner å bli drevne på å pakke, jeg hadde 12kg med meg og Magnus hadde med seg 9kg!

Første stopp var London der det faktisk var plussgrader! Var jo igrunn ikke veldig mye ut så gleder meg til mer varmegrader jo lenger ned vi kommer. Videre gikk turen til Singapore og siden jeg stort sett sov hele veien gikk de 11 timene veldig raskt :) Transiten i Singapore gikk med til å strekke litt på bena og la Magnus smake på en lokal rett - den var sterk, men veldig god. Så var det bare å boarde samme fly igjen og spenne seg fast for nye 7 timer til Sydney. Sov mindre denne turen, men takket var episoder med "The Big Bang Theory" gikk det veldig fint. Strekke litt mer på beina i Sydney før vi gjorde oss klar for turens foreløpig siste flytur. 2,5 time senere var vi i Auckland og da var det bare å hente sekkene og hoppe på flybussen. Flybussen stoppa rett utenfor hostellet vi skulle bo på: BASE Auckland. BASE er et ordentlig flott hostell som har det du trenger. De har tilogmed trenings-fasiliteter for de som ønsker det.


Auckland
Første ettermiddagen i Auckland ble i grunn brukt til å finne mat (fish and chips) og solkrem. Her er det nemlig over 20 plussgrader og strålende sol! Etter maten hadde vi tenkt å slappe litt av og ente opp med å sovne. Vi burde jo egentlig ha skjønt at vi kom til å sovne, men må si det var utrolig godt å få strekke litt ordentlig ut etter 36 timer på tog, fly, diverse flyplasser og buss.

22. januar og klar for første hele dagen i Auckland. Jeg kjenner at jeg egentlig er veldig glad for å skulle være i byen litt. Sist jeg var her var vi omtrent 2 halve dager her i byen så skal bli godt å få utforske litt.
Dette var dagen da vi skulle på rundtur i byen. Først tusla vi oss opp på kontoret som ligger rett på andre siden av gata for BASE. Det var utrolig gøy å møte de som jeg skriver en masse mail med, og veldig godt å nå kunne sette et ansikt til navnene :)

Via kontoret kan man booke seg inn på en gratis rundtur i byen arrangert av Stray og de plukker deg opp rett utenfor BASE i en oransje minibuss. Det var kun 1 ledig plass når alle var kommet seg med og så var det bare å komme seg av gårde. Første stopp var Sky Tower som er over 190m høyt. Her kan man gjøre noe som heter SkyJump der du blir festet til to vaiere før du hopper utenfor. Jeg har jo klart å si til Adina på kontoret at jeg liker sånne type aktiviteter så hun hadde ordnet det slik at jeg fikk hoppe. På med utstyr og opp i heisen for å vente på min tur. Er ikke til å komme unna at jeg var en smule (les: veldig) nervøs. Det var tross alt 192 meter ned til bakken og jeg skulle hoppe.....

En ting som gjorde at jeg følte meg trygg var at sikkerheten var veldig gjennomført helt fra jeg fikk på meg utstyr og til jeg faktisk skulle hoppe. Da alt var i orden, og sjekka av begge de to som jobbet det oppe, bevegde vi oss frem til kanten der jeg fikk holde i to stenger mens jeg ble heist opp på tærne. Så sa en stemme bak meg 3, 2, 1, JUMP og da var det jo bare å hoppe.
Først falt jeg 10 m i fritt fall før de stoppet meg for å ta et bilde. Så slapp de meg resten av de 182 m ned til bakken. Det føltes som å sveve og kan trygt si at jeg hoppet av glede etterpå. Ser det veldig godt av bildene at jeg ikke klarte å stå stille. Fikk med meg både film (hadde filmkamera på hånda hele veien) og bilder så jeg har noe å vise frem!

Inn på bussen igjen og klar for neste stopp som var et minnesmerke for en politiker som var veldig godt likt. I tillegg fikk vi en flott utsikt over hele Auckland! I løpet av dagen var vi innom mange spennende og interessante steder. Vi stakk blant annet innom en park der vi fikk vite litt forskjellig om de unike plantene som finnes her på New Zealand. Fikk også en del informasjon om kulturen her, kjempespennende. Lunsjen ble tilbrakt på et såkalt ølhus der hele bussen spiste sammen og fikk teste litt øl. Dersom man ikke likte øl, som jeg jo ikke gjør, kunne man velge noe annet i stedet :)

Siste stoppet på rundturen var Auckland Harbour Bridge der vi skulle gå på broen og se på utsikten. Man kan også hoppe i strikk fra broa og det var jeg også booket inn på. Hjertet pumpa godt da jeg nærma meg hoppstedet og da strikken var festet skulle man tro at jeg hadde hjertet helt i halsen. Det var ikke mer enn 40 m ned til vannet, men kjenner at det likevel var veldig høyt. Samtidig som meg skulle også to amerikanere hoppe. De var begge i 60-70 årene - håper jeg er like tøff når jeg når den alderen!
Siden strikken "binder" fast bena dine, ble det pingvin-gange frem til kanten. Ingen verdens ting å holde fast i, så helt hva man skal gjøre med hendene finner man ikke helt ut av. Smile og vinke til både det ene og andre kameraet og prøve å forberede seg på å hoppe. Jeg trodde ærlig talt ikke at jeg kom til å tørre det, men da de sa 3, 2, 1, JUMP gjorde jeg da det. Helt hva som gikk gjennom hodet på meg akkurat i det jeg hoppet (ordentlig stupestilling forresten) aner jeg ikke, men ansiktsuttrykket mitt på det ene bildet er bare priceless! Den følelsen kan rett og slett ikke beskrives, den må oppleves! Fikk med både bilder film herfra også :D

Så var det tilbake til hostellet og legge fra oss litt ting før vi møtte Maryke og Hannah på kontoret for å være med på Pub meet på "The Bluestone Room". Her har deltakere mulighet til å møte de fra kontoret i en litt annerledes setting og kan møte andre deltaker, stille spørsmål og rett og slett bare ha en koselig kveld. Det viste seg at det faktisk ikke kom noen andre, så det ble bare oss 4. Spiste en god middag og skravla masse. Da vi var ferdigspist gikk vi hver til vårt. Magnus og jeg tusla litt før vi gikk tilbake til rommet. Etterhvert som adrenalinet forsvant ble jeg bare trøttere og trøttere så det ble en relativt tidlig kveld.

23. januar var dagen da jeg skulle være med på informasjonsmøtet som deltakerne får når de kommer hit. Spiste frokost før jeg tuslet meg opp på kontoret mens Magnus gikk for å seile.
Det var et innholdsrikt informasjonsmøte og jeg fikk faktisk et par tips jeg også til ting jeg skal endre i informasjonen som sendes ut til deltakerne. Deriblant skal jeg anbefale de å ta med en genser. Selvom det er varmt og godt ute blir det kjølig å sitte et par timer inne med air condition.
Spiste lunsj med Hannah og Adina og skravla masse om både jobben og andre ting, et kjempehyggelig måltid.

Resten av dagen hadde jeg "fri" så tusla meg nedover hovedgata og innom en del butikker på vei ned til havna for å møte Magnus. Fant ingenting spennende, men fikk med meg en del postkort :)
Magnus hadde hatt en kjempedag og en rød nakke som bevis på fint vær.
Tenkte vi skulle spise middag på FISH MARKET, men der var det aller meste steng da vi kom. THE BIG PICTURE hadde fremdeles åpent og det var et slags vinsmakingsted med mat. Sjømattallerken til middag og ostetallerken til dessert. Smakte oss frem til to viner vi likte før maten som også passet til den :) Absolutt å anbefale dersom noen vil ha en bedre middag og virkelig skal kose seg litt.

På veien tilbake til hostellet gikk vi bakveier og kom dermed gjennom en park der det ble spilt fotball. Magnus ble faktisk med mens jeg hadde en koselig samtale med han som fungerte som linjedommer. Ikke verdens beste linjedommer, men så var det nok mest for gøy at de spilte også :)

24. januar var dagen vi sa hade til Auckland og reiste "hjem" til Syndey. Rakk ikke så mye mer enn å spise frokost, skrive postkort og en rask tur oppom kontoret for å si hade før vi hoppet på bussen til flyplassen. Spiste lunsj og kjøpte litt suvenirer før vi tusla oss inn på flyet.

Igjen, kjempe fornøyd med at jeg faktisk fikk sett litt mer av hva Auckland kan tilby også! Sist reiste vi jo bare videre med en gang og dro rett på flyet da vi kom tilbake.

Australia-delen av dagen og turen kommer i Australia innlegget :)  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar