onsdag 11. oktober 2006

Two nights in Bangkok


Da var endelig eventyret i gang og vi er underveis... Må ærlig innrømme at det var mye, mye verre å dra enn det jeg trudde det kom til å væra, var et par ganger jeg bare at lyst til å si at jeg heller ville bli hjemme, men jeg fant ut at det igrunn bare var dumt og at jeg måtte skjerpe meg og bare hoppe i det... Det er jeg glad for at jeg gjorde, for sjøl om jeg synes det var vanskelig å reise fra alle kjente og kjære, og at jeg veit jeg kommer til å savne dem masse det året her, så kommer jeg til å ha et helt utrulig år "down under"... Trur underbevisstheten min tenker at jeg skal hjem om et par dager, at jeg bare er på en liten ferie, lurer igrunn litt på når det kommer til å gå opp for meg... Forresten, tusen takk alle dere som kom på flyplassen å sa hadet til oss, det betydde veldig mye for oss og jeg gleder meg alt til å se dere igjen!
men over til det dere alle er her for å lese om, opplevelsene våre og hva vi driver med...
Etter at vi hadde gått ombord på flyet på Gardemoen var det strake vegen til Danmark, det tok jo igrunn ikke noe tid, men etter å ha landa der, hadde vi tre timer til å suse rundt.. Da kosa vi oss med tralleøp og det å kunne strekke ordentlig på beina.. Det flyet vi skulle ha videre til Bangkok var svært, mye større enn det jeg noen gang har flydd med, to etasjer og 10 seter per rad, veldig god mat og service og filmer eller noe som ble vist hele tida.. Noe som var veldig deilig, tatt i betraktning at turen bare tok 10 timer.. Hadde vel egentlig håpa på å få sovi en del, men det slapp vi jo, trur jeg sov ca et kvarter eller noe jeg...
men da vi endelig kom av flyet, var det som å gå rett inn i en bakerovn, det var så varmt og fuktig at jeg nesten fikk fnatt... Det som jeg syns var lite klær da jeg dra fra Oslo, viste seg plutselig og væra alt for mye tøy!! Jeg holdt på å renne bort..
Da vi landa var klokka blitt rundt halv 6 lokal tid og vi brukte en del tid på å komme oss gjennom passkontroll og bagasjehenting så før vi hadde finni selskapet som skulle kjøre oss til Classic Place Hotell var klokka ca 6.. Planen vår var da å booke inn på hotellet og sove et par timer før vi stod opp og kikka litt på byen.. Men det gikk jo rett i vasken, det var nemlig ingen rom som var ledige før klokka var 11.. Hva gjør man da?? Jo, da får man en guida tur rundt i et Bangkok hvor flesteparten fremdeles lå og sov... Noe som igjen resulterte i at ting var stengt.. Vi kom oss inn på et par templer og så på den liggende Buddha, noe som var helt sykt... Huet var 15 meter over bakken, og lengden på mesterverket var ca 37 meter langt... Det var helt utrulig å se, hele statuen var dekket av bladgull og huset den lå i, var bygd etter statuen... Kjempestilig...
Var også en tur innom et marked der vi sikkert hadde hatt en litt opprørt mage lang tid etterpå om vi hadde spist noe der... Masse innvoller og annet gugg og gørr, litt spesielt kan man trygt si...
Guiden vår var forresten veldig koselig og het Ped, noe som betyr and på thai...

Da vi endelig kom oss på hotellet og fikk rommet vårt, var jo klokka blitt 11 lokal tid, noe som vil si at det faktisk var over et døgn siden vi hadde sovi ordentlig.. Ergo var jeg så trøtt og hadde huepine, så jeg hoppa rett i loppekassa så fort jeg fikk det til... Må si at det var veldig deilig... Magnus satt seg på nettet og prata litt før han fulgte mitt eksempel og krøyp til køys.. Vi sov nok egentlig litt lenge, men vi hadde fremdeles greit med tid når vi stod opp sånn i 4 tida.. Det var da vi fant ut at vi skulle utforske byen litt, vi tusla oss bort til undergrunnen og ordna oss billett til en stasjon videre... Det er helt sykt det systemet som er her, man går ned den ene trappa og opp den andre, det er ingen som går i "feil" trapp... Dessuten er toga "bygd" inn i en slags tunnel, sånn at ingen kan hoppe ut foran toget eller no.. Foran dørene er det også piler på hvordan man skal stå, med hovedfokus på at de som alt er på toget og skal ut, skal få gå først... Det er skikkelig moro å se på menneskene her, de stiller seg automatisk i kø, en og en etterhverandre bortover perrongen...
Da vi hadde kommet oss dit, fant vi fram til SKY TRAIN, en slags luftbane, hvor vi kom oss et par stasjoner før vi gikk av på SIAM... Der fant vi oss to kjøpesentre.. Det ene, det første vi var på, virka veldig eksklusivt og dyrt.. Vi fant oss en fin japansk restaurant, FUJI, som vi spiste sushi på seinere, nammenam... Fant ut at vi ville kikke litt på det andre senteret og der kan du trygt si at vi fikk litt bakoversveis.. Hvis vi trudde det første var eksklusivt, var dette toppen av kaka... Det var SEA WORLD i kjeller'n og KINO i toppetasjen... Og midt mellom der, hva trur du vi fant, jo nettopp, biler... FERRARI, LAMBURGHINI, HUMMER, you name it, they got it!! Helt sykt, var en etasje hvor det var fem golfbutikker på rad å rekke...
Og den kinoen var også veldig fin, vi så på CARS..
En annen ting som er veldig spesielt her merka vi mellom reklamen og filmen, vi måtte reise oss for å vise respekt for kongen, var sånn sang og greier og det virka helt naturlig for alle sammen... Det er bilder og plakater av kongeparet over alt... Og siden det var mandag, var nesten alle kledd i gult, av den enkle grunnen at kongen var født på mandag og da for å vise at de elska kongen, hadde omtrent alle på seg noe gult... Spesielt altså.

Da vi skulle hjem, tok vi en TUK-TUK, et artig lite framkomstmiddel, som ser ut som en kryssning av moped og parasoll... grunnen til at den heter det den gjør, er rett og slett fordi det er den lyden den lager når den kjører... Vi spurte om han ikke kunne kjøre oss et sted det var disko, men der vi havna var det bare damer, biljardbord og en koselig rotte som kravla rundt i søplet, koselig... Da fikk vi den kloke ideen at vi skulle prøve å gå hjem igjen, det kunne jo ikke væra så langt.. Etter å ha gått en stund kjørte en TUK-TUK forbi oss og stoppa og lurte på hvor vi skulle... Vi fant da ut at det sikkert var lurt å bli kjørt av en som visste veien, det viste seg å væra et smart trekk... TUK-TUK'n kjørte nemlig i den retningen vi kom fra, vi var altså helt på villspor... Men vi kom oss jo da hjem til slutt, å da var det ganske rett i loppekassa, for da begynte klokka og bli mye..
Neste dag var det opp klokka 5 og rett i dusjen for min del, Magnus lå litt lenger - sjokk?? - vi skulle nemlig på guida tur til det flytende marked som Thailand er så kjent for.. Vi skulle også innom en del andre steder.. På veien til det første stedet fortalte guiden vår - TASS - en del om kulturen og lærte oss takk og hallo og slike ting.. Det første stedet vårt var et morsomt sted, den slags blanding mellom kokosnøtt- og orkideefram... der var det masse spennende som var lagd av kokos - vesker, kløpinner, sukker, alt mulig.... Det eneste som vi kjøpte der var litt kokossukker og en kokosnøtt hver... En smule uvanlig, men likevel.... Kjempedeilig...

Neste sted var det flytende markedet, og jeg trur aldri jeg har sett noe så kult... Båter med frukt, klær, hatter, mat, you name it, overalt... Vi ble kjørt til markedet i langbåter, sånne som James Bond bruker i en film... Morsomme båter med ordentlig bilmotor og greier... Når vi kom til markedet gikk vi først en runde på land og bare så på livet, så fant vi oss en litt mer rolig båt, som tok oss med inn i en helt annen verden... Plutselig var vi  midt oppe i markedet og på alle sider var det folk som prøvde å få oppmerksomheten vår... Det var egentli gbare en som ordentlig fikk vår oppmerksomhet og det var av den enkle grunnen at han stod med en slange rundt halsen... Vi kravla oss opp på land og fikk en slange hver rundt nakken... Noe sånt noe har jeg aldri vært borte i før og må si at det egentlig var ganske spesielt å kjenne vekten av slangen på skuldrene og egentlig ikke helt vite hva den ville... Men moro var det, helt sykt faktisk...
Neste og siste stopp på turen var et sted hvor dem dreiv å hugget ut ting av tre... Møbler, bilder, statuer, egentlig alt mulig rart... Veldig morsomt å stå og se på at dem jobba, men jeg skjønner ikke helt hvordan de får det til, det var så detaljert og flott at jeg trudde nesten ikke det jeg så... Etter det var turen ferdig og vi dro hjem igjen, det tok riktignok noen timer, men likevel, det var så verdt det... Ville ikke ha gått glipp av det for alt i verden...
Da vi kom tilbake til hotellet satt jeg meg ned og sjekka litt mail også videre, og før vi visste ordet av det begynte klokka å bli mange... Dessuten var det full storm ute... Et par ganger trur vi at vi nesten hørte tordenet før lynet lynte... Det er jo regntid her nå, så det er litt spesielt.. Da regnet endelig tok seg en pause, begynte vi å få litt knapt med tid.. Men det var en ting vi hadde bestemt oss for å gjøre før vi dro ut på markedet... Vi skulle unne oss en ordentlig god thaimassasje... Vi gikk ned i lobby'n og der er det en egen salong, som sendte to stykker opp til oss og de holdt på i en time.. Det var så utrulig deilig, jeg sovna faktisk, så godt var det... Har en vane med å gjøre det når jeg blir massert jeg, pussig det der...
Så var det å komme seg ut i byen og da var det samme rutine som dagen før, ned til undergrunnen og opp til luftbanen, bare at i dag trengte vi ikke spørre noen om hjelp, vi klart oss helt fint sjøl... Vi skulle egentlig inn på et senter, men stengte kl 10 og det var sjølsagt da vi kom dit.. Det førte egentlig bare til at vi dro til nattmarkedet litt tidligere.. Dere veit sånne boder med masse dill dall som er på tivoli og sånt?? Tenk dere at det ikke ver noe tivoli, men i stedet tettpakka med sånne boder.. Det var nattmarkedet... Kjempestilig egentlig... Jeg endte opp med en veske og en topp, mens Magnus kjøpte seg en lommelykt... Innimellom all tittinga fant vi oss en restaurant som het TIP-TOP, hvor de hadde kjempegod mat... Det er helt utrulig... Vi spiste oss mette for 880 bath, del det på 5 og dere har den norske prisen...
Når vi skulle hjem igjen fant vi oss - kloke av skade - en TUK-TUK som kjørte oss til  hotellet... Egentlig veldig deilig å kjøre med TUK-TUK, det er jo åpen løsning, så vi får litt vind og slipper å ha den overgangen det er fra ute til inne så mye... Inne er det jo aircondition, noe som resulterer i at det nesten er kaldt å komme inn, men varmt å gå ut... Så der slutta bylivet i Bangkok..
Nå sitter jeg å skriver her på rom nr 3404, Magnus har lagt seg alt, det erigrunn ikke så veldig rart, klokka er kvart over tre og når klokka er halv 6 blir vi henta og kjørt ut på flyplassen... Da er det straka vegen til "DOWN UNDER"... I grunn veldig spennende.. Men jeg må nesten slutte av nå... Klokke er jo mange og jeg må pakke før jeg legger meg og prlve å få litt søvn jeg også...
 
Kjempeglad i dere alle og savner dere masse...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar