lørdag 14. oktober 2006

X-base


Da var vi endelig kommet oss til Sydney og X-base. Koselig sted egentlig, de aller fleste, eller alle, er jo backpackere sånn som oss. Men nå til en liten oppdatering siden sist. Da jeg endelig fikk kommet meg til sengs så var klokka blitt 4:30 og vi skulle vekkes 5. Ikke den lengste natta altså, men jeg fikk jo iallfall en halvtime med søvn, trudde jeg. Da jeg våkna av febrilsk banking på døra, var klokka klart å bli 5:42 og vi skulle ha reist 5:30. Trur du vi spratt fort opp av senga og inn i klærne da eller?? Åja, jeg trur aldri jeg har sett Magnus komme seg så fort opp av senga, ordne seg og komme seg ut av døra. Det var faktisk imponerende.

Da vi kom ned i lobbyen var det å sjekke ut så fort som mulig, få med oss frokosten de hadde pakka ned til oss og slenge oss inn i bilen. I bilen fikk vi i oss frokosten og fikk tid til å puste litt, før vi måtte få opp dampen igjen da vi kom inn på flyplassen.  Da vi sjekka inn fikk vi beskjed om at vi ikke kom til å få plasser ved siden av hverandre, vi fikk faktisk plasser i hver vår ende av flyet. Eneste muligheten vi hadde for å ordne det, var å evt spørre de vi satt ved siden av om de ville bytte med en av oss.
Flyplassen i Bangkok er Asias største, så det var ganske langt å gå, men vi kom jo fram i tide da. Etter vi hadde levert flybillettene og greier, fikk vi faktisk tid til å sitte litt stille. Jeg rakk til og med en kjapp tur på do. Prøvde å se etter Marte og Rune, de to andre fra Norge som også skulle væra med, og plutselig fikk jeg øye på en sekk med norsk flagg, så jeg spretter opp og sier til Magnus at der er dem, der er dem.. Men vi rakk ikke reagere fort nok til at vi kom etter dem i køen, så vi fikk ikke prata med dem før vi kom av flyet i Sydney.
Da vi kom på flyet spurte Magnus den hyggelige australieren som satt ved siden av han om han kunne være så snill og bytte plass med meg, og ”no worries mate” det ordna seg. Så da slapp vi en lang flytur i ensomhet. Med en gang vi hadde satt oss ned, nesten før vi hadde letta, det tok riktignok en halvtime mer en beregna, gled øyelokka igjen og jeg var borte fra omverdenen.  I grunn ganske deilig. Da jeg kom til meg sjøl igjen, var lunsjen på vei og jeg dulta borti Magnus. Da vi var ferdig med å spise, må jeg ha duppa litt igjen, for da brettet mitt blei tatt bort, skvatt jeg. Trur i grunn jeg sovna ganske fort igjen etter det også. 
Neste gang jeg våkna, la jeg merke til at det var en film som skulle begynne - skjermen var rett foran oss, så vi satt veldig bra – så jeg tenkte jeg skulle se hva slags film det var før jeg evt sovna igjen… Det viste seg å være THE BREAKE UP, en film som jeg fant ut at jeg faktisk ville se.  Filmen var i grunn helt grei og hadde egentlig noen bra poenger. Da den var ferdig kom middagen og jeg vekte Magnus igjen. Det begynte en ny film og denne gangen var det CARS, den hadde vi jo som sagt allerede sett- Jeg to ganger og Magnus en gang, men det gjorde ikke noe, helt fint underholdning under maten. Det som var så bra med CARS var at det egentlig ikke gjorde noe særlig om vi sovna litt igjen, vi hadde jo sett den før. Magnus sovna rimlig fort, mens jeg mer eller mindre bare duppa litt innimellom. Fikk med meg slutten på filmen og da den var slutt var det ca en time igjen. Noe som igrunn var kjempeherlig, det korta ned flyturen noe helt utrulig.
Så var det av flyet, gjennom passkontrollen, ordne visum, hente bagasje, gjennom tollen og så ut å finne folka fra WTC. Da var det eneste som var igjen før vi kunne komme oss av gårde å vente på Marte og Rune. De er året eldre enn oss og gikk sammen på folkehøyskole i Numedal sammen i fjor, hu på helsefag og han på ekstremsport. Hu er fra Grong og han er fra Bøler og de er kjempekoselige begge to.
Da vi kom fram var det rett opp på rommet med baggene og ned igjen for å kikke oss litt rundt. Ting var for det aller meste stengt ute, så vi gikk opp på rommet igjen. Jeg krabba opp i den knirkete køya mi og la meg ned, med klær og alt mulig. Jeg trur jeg fremdeles var ganske trøtt, så jeg slukna ganske fort, jeg trur Magnus vekte meg en gang eller to, men er ikke helt sikker.
Neste dag stod vi opp halv 8 og gikk rett ned på SCARY CANARY, baren som ligger vegg i vegg med basen. Der møtte vi igjen Marte og Rune som nå satt sammen med LARA, ei veldig koselig jente fra England. Så var det vel egentlig bare å komma seg ned på info møte som begynte 9.30 og som egentlig bare skulle holde på i 3 timer. Vi holdt på i 5. Rommet vi satt i var kjempekalt, så etter å ha vært to dager i varme Thailand, frøys jeg selv om jeg hadde på meg topp, genser, en av Magnus sine jakker og bukse. Mye av det dem sa var viktig og jeg skrev ned mye av det, fikk en del nye ideer også, til ting det går an å gjøre. Etter møtet kunne alle de som ville være med ut og spise lunsj, vi i det norske firkløveret ville selvfølgelig være med og fikk en veldig god lunsj, nammenam.
Så fant jeg og Magnus ut at vi ville ordne med penger, så vi gikk og fant banken vår der vi overførte en del penger over til den nye kontoen vår. Det tok sin tid det ja, er jo ikke bare lett å først måtte ta ut penger fra en norsk konto og så putte de inn på en ny konto her nede.
Da vi var ferdige med det, tusla vi oss tilbake til base hvor vi i firkløveret gikk ut på tur. Vi hadde tidligere på dagen finni ut at vi ville gå ned mot havna for å se på detta berømte OPERAHUSET. Det var kjempedigert og kult. På veien dit gikk vi forbi to forskjellige steder hvor de satt og spilte digirido og en blåkledd mann som bevega på seg hvis noen putta på penger. Jeg synes sånne er morsomme, så jeg putta selvfølgelig på penger. Som takk fikk jeg et rosa armbånd som nok kommer til å havne i albumet etter hvert.
Etter å ha tatt de obligatoriske bildene av operahuset, og faktisk tatt på selve bygningen, tok vi turen inn i botanisk hage. Der ble vi møtt av et skilt som bare var helt herlig.

Please walk on the grass
Feel free to smell the roses,
Hug the trees
and talk to the birds!

Vi tok selvfølgelig skiltet på alvor så da jeg og Marte fant et BESTEMOR PILETRE slang vi fra oss sekkene og klatra opp i treet. Tok en hel haug med bilder og kosa oss veldig.

På veien hjem fant vi ut at vi måtte ha litt mat så vi stakk innom PIZZA HUT og spiste en family deal for bare 35 $, kjempegodt og kjempebillig. Det siste vi gjorde før vi gikk tilbake til basen var at vi stakk innom en kiosk sånn at jeg fikk kjøpt meg mer solkrem og Marte fikk kjøpt seg litt reiseeffekter, noe som forresten finnes overalt, skal du ha en reiseadapter, gå innom næreste butikk eller lignende og de aller fleste har det.
Så var det strake veien tilbake til basen og der satt jeg meg ned ved data’n sånn at jeg fikk simkortet mitt til å fungere, veldig deilig i grunn. Det var LADIES NIGHT på SCARY CANARY, så jeg og Magnus tok oss en tur dit, men Ladies Night slutta klokka 9 og vi var der halv 10, så det endte bare opp med at vi tok oss en øl før vi gikk en runde rundt kvartalet og så inn på basen. 
Først gikk vi inn på rommet og jeg begynte og skrive, men etter hvert gikk vi ned til data’ne så jeg tok en liten pause og prata litt med omverdenen. Da vi gikk opp igjen fortsatte jeg å skrive ute på gangen, mens Magnus gikk og la seg.
Har forresten lært meg hvordan jeg kan skrive æøå på dissa tastatura her, de er jo helt annerledes bygd opp.  Du holder inne ALT-knappen også trykker du 0230 for ø, 0248 for æ og 0229 for å. Det er bare å prøve, vedder på at det funker hjemme også. Bare prøv det på MSN eller no.
I dag har vi, sjøl om vi egentlig stod opp veldig seint, fått gjort en del. Jeg trur egentlig ikke vi stod opp før sånn i halv 11 – 11 tida, så vi var jo de som stod opp sist. Vi stod jo faktisk for seint opp til å få med oss frokosten, den slutter klokka 10. Så Magnus fant ut han skulle stikke på 7/11 mens jeg ordna litt med noen papirer og sånt. Det var da han skulle finne fram lommeboka at ting ble litt stressa. Vi kunne ikke finne den noe sted. Og vi som hadde satt over penger i går! Magnus ringte med en gang å sperra kortet og så leita vi litt mer. Så fant vi ut at det kunne hende vi var så heldige at noen hadde finni den og lagt den i resepsjonen, og trur du ikke at vi var så heldige?? Jo da, der lå den, med alt inni og alt. Så da blei det frokost likevel.
Da vi hadde spist litt tusla vi ned til WTC kontoret og begynte og ordne sånn som arbeidssøking og flybillett kopiering, da vi hadde ordna det, fikk vi oss en WWOOF book, sånn at vi kan jobbe for føden og hus på organiske gårder. Så fiksa vi togbilletter og rom sånn at vi får kommet oss til cowboyskolen. Dessuten prøvde jeg å finne ut om jeg fikk ordna flybilletter til Eirin hit herfra. Det virka det faktisk som om jeg kunne, til ca 7000 billigere enn det jeg fant hjemme.
Så fant vi en matbutikk og handla inn litt sånn at vi kunne lage oss middag på basen. Der venta Marte og Rune og så spiste vi sammen, veldig koselig, masse folk, men veldig koselig. Vi hadde også kjøpt litt is så alle blei ordentlig gode og mette.
Etter det tusla vi oss opp igjen og satte oss ved data’n og ordna sånn at vi fikk oss nettbank. Deilig det gitt. Så satte jeg meg ned og begynte å skrive detta, men før jeg blei ferdig med det, fant vi ut at vi skulle prøve oss en liten tur ut. Jeg, Magnus og Rune tok oss en tur til CHINA TOWN, der skulle det væra et kjempefint marked, som selvfølgelig var stengt nå.
Vi gikk tilbake til basen og henta Marte og de tyske jentene som bor på det rommet og kom oss ut i byen. Vi tok oss en tur ned til DARLING HARBOUR og tenkte vi skulle prøve å finne et utested der. Men vi jentene fant ut at vi heller hadde lyst til å ta oss en tur tilbake på SCARY CANARY. Mens de tyske jentene gikk for å bestille drikke, gikk jeg og Marte opp på romma våre i stedet.
Jeg tok meg en dusj og så satte jeg meg ned med detta her igjen. Etter å ha holdt på med det en stund, kom Rune og Magnus hjem og Magnus hjalp Rune med å fylle ut noen skjemaer. De hadde hatt det kjempemoro, Magnus hadde spist blekksprut og greier. Nå har Rune gått for å legge seg mens Magnus gikk ned på data’n, jeg trur jeg skal joine han jeg også. Prøve å få lagt ut detta og greier.
I morra er planen og dra på BONDI BEACH og til DYREPRAKEN, det blir nok stas.
Prata forresten med pappa i stad, det var kjempekoselig, har for så vidt prata med mamma og Eirin også, er litt rart å tenke på at de er så langt unna. Men det er jo bare for et år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar