mandag 21. februar 2011

Over en uke siden sist nå

Nå har vi vært her i en måned og 1 dag, det er egentlig helt utrolig hvor fort tida går. Første skoleuka er gjennomført og jeg skal snart begynne på uke 2. Magnus begynner på skolen i dag.


Hva er det da altså som har skjedd siden sist? Jo det er egentlig ganske mye. Begynner der jeg slutta av sist jeg, så blir det enklere å henge med.


Første skoledag var også Valentines Day og jeg må si at jeg var litt nedfor fordi Magnus fremdeles ikke hadde kommet tilbake fra Hervey Bay. Men jeg tenkte at jeg fikk trøste meg med det at han dro nedover igjen samme dag. Fikk plutselig en telefon fra resepsjonen der de sa at det var blomster til meg der nede. Fikk på meg skolestasen i full fart og nærmest løp ned. Der stod det to roser i en vase og venta på meg. Og avsenderen var jo selvfølgelig Magnus, så kan tro jeg var glad.
Så var det endelig tid for første forelesning - klokka 2 på ettermiddagen - og den var i Globale reiselivstrender. Foreleseren - som også er sjef for reiselivsavdelingen - heter Simon og er kjempeentusiastisk.   Virker som et veldig spennende fag så gleder meg til å ha dette.
Etter skolen gikk jeg og Irene oss en liten spasertur nede på stranda. Stranda er nesten 1,7 km lang, så ble jo faktisk en fin tur siden vi gikk fram og tilbake.


Tirsdag hadde vi fag nr 2 - Attraction and Resort Operation - og ble kasta rett ut i det, vi danna grupper etter 5 minutter. Jeg og Anette er på gruppe med Millie (Australia) og Elena (Korea) og vi skal finne opp et resort. Trur dette kan bli bra.
Resten av dagen gikk egentlig veldig sakte, satt jo nesten bare og venta på at Magnus skulle komme. Jeg og Anette dro på trening - Fat Attack - og det var slitsomt. Sirkeltrening på sitt beste i en halvtime - jeg var sliten etter 5 minutter så det er tydelig at det er en stund siden jeg har trent.
Da vi var ferdig var endelig Magnus her og jeg spratt en rask tur innom dusjen før vi tok oss en tur ned på stranda. Veldig, veldig, VELDIG deilig å se han igjen. Men han måtte hjem igjen og jeg tusla i seng.


Onsdag var egentlig en ganske avslappa dag. Jeg hadde ingen forelesninger så slappa av i senga med en bok ganske lenge. Tusla meg ned på stranda da boka var ferdig og gikk opp igjen til middag. Resten av kvelden gikk med til kikking på webTV - måtte jo se bryllupet til Tuva og Jan Henning på en eller annen måte. Det var rart å se det på TV, men bryllupet var så dem og koselig at jeg fikk et ganske stort stikk av hjemlengsel akkurat der og da.


Torsdag var det igjen forelesning, denne gang i Tourism Governance and Policy, et av de fagene jeg egentlig ikke ville ha. Men Pieta fikk det faktisk til å virke interessant, så tror dette kan bli bra. Pieta er også hun jeg og Anette skal ha som privatlærer i det siste faget vårt. Vi hadde fått beskjed om hvilket fag vi skulle ha, men Pieta sa at hun hadde ikke utviklet det faget enda, så er igrunn litt spennende å se hva som skjer neste torsdag. Skjønner egentlig ikke hvordan vi har hatt mulighet til å velge et fag som ikke er utviklet i over et halvt år.
Etter forelesning rakk jeg akkurat å spise og skifte før jeg skulle på kurs. Jeg har meldt meg som brannvakt og det innebar at jeg, og de andre frivillig, måtte kurses litt i rutiner og hva vi gjør i forskjellige situasjoner. Har egentlig hørt det meste før, men er jo alltid greit med litt repetisjon. Etter det var vi på et infomøte om en av skolens grupper. En frivillighetsgruppe som gjør forskjellig ting både for skolen og for miljøet rundt. Meldte oss inn så nå blir det spennende å se hva som skjer videre.
Hadde akkurat kommet meg i seng da brannalarmen ringte, så da var det jo bare å komme seg opp igjen da. Viste å seg å være en falsk alarm i det andre bygget, men må si det var litt spennende da brannvesenet kom.


Fredag var også en ganske innholdsrik dag. Har egentlig fri på fredager, men hadde et gruppemøte og skulle kjøpe en bok så ble på med skolestasen i dag også.
Magnus kom en tur etter at vi var ferdig på møtet og etter en snartur opp på utkikkspunktet, stakk vi ned på stranda og kosa oss. Spiste middag sammen også før han tok ferga over til sentrum og videre på SurfCamp.
Jeg heiv meg rundt og fikk dusja og skifta før vi skulle på ICEBREAKER. En fest hvor skolens elever, både nye og de som har gått her en stund, skal bli bedre kjent. Begynte her på skolen og ble bussa ned til Manly hvor vi hadde en hel taketasje for oss sjøl. Ble etterhvert lei av tett luft og kjedelig musikk, så kjøpte med litt mat og tusla hjemover. Trur faktisk jeg sovna med en gang hue landa på puta.


Lørdag var en slapp dag, men likevel fikk vi gjort en del. Spiste brunsj og kom oss ned på stranda. Kosa oss der en stund før jeg, Irene og Christin tok turen til Sjømannskirka. Der fikk vi grøt og kjempekoselig prat før vi kjøpte med oss brunost, makrell i tomat og ostehøvel. Det var kjempehyggelig og det er ikke tvil om at vi kommer til å gjøre det igjen. Tok nok en gang turen til stranda, må jo tross alt prøve å få litt farge mens jeg er her nede. Der var det bryllup og sjøl om det var veldig fint, må jeg si at jeg syntes det ble litt ødelagt av alle de bikini- og badebuksekledde tilskuerne.

Middag og en dusj var ikke å forakte og resten av kvelden gikk med til klesvask, rydding og masse skravling.



I går hadde vi en flott dag! Vi var nemlig med på en dagstur opp til Sydneys nordlige strender. Før vi begynte å bade, skulle vi prøve oss på paddelboarding. Det vil si at vi står oppå et brett og padler avgårde. Må si at jeg trodde det skulle være vanskeligere enn det det var. Var faktisk ganske enkelt. Prøvde ut litt forskjellige teknikker og fant en som jeg syntes var veldig fin. Prøvde oss også med to stykker på et brett, jeg og Irene, og det var ikke fult så enkelt. Ramle i vannet en del ganger da ja, men det var faktisk bare veldig deilig. Hadde en liten konkurranse også, og jeg vant siste omgangen! Resten av dagen gikk med til forskjellig utkikkspunkt, mange strender og en ørliten bushwalk. En av strendene var litt mer spesiell enn de andre. Det er nemlig der de spiller inn Home and Away. Det var ingen innspilling da vi var der, men det var morsomt likevel. Tok en tur opp til det lokale fyrtårnet også, mange trapper, men veldig, veldig verdt det. Fikk sett litt dyreliv også, mange edderkopper, to Goannaer og en Lyrebird. Stoppa på hjemveien og spiste pizza og så på solnedgangen. Fikk med oss Magnus fra Manly på veien opp, han kom fra SurfCamp akkurat da vi slapp av noen av jentene nede i sentrum. Prata litt før han dro hjem, er jo tross alt en times kjøretur og det var allerede litt seint. I dag har jeg prata både med mamma og mormor, uheldigvis hadde jeg en skikkelig dårlig linje da jeg prata med mormor så var vanskelig å høre hva hun sa. Men det var veldig hyggelig å prate med begge to.

Men en ting kan jeg si, går de neste 5 månedene like fort som den første har gjort, er jeg hjemme før dere veit ordet av det. Tida her den bare flyr avgårde og jeg trur faktisk ikke den kommer til å gå noe saktere etterhvert heller. Har jo hatt en del å gjøre, og med alt skolearbeidet som kommer nå, så blir det vel ikke akkurat mindre å gjøre framover heller. Og når man snakker om skolearbeid er det virkelig på tide at jeg kommer igang med dagens. 
Lykke til dere der hjemme som tar opp eksamen i dag - detta klarer dere med glans! 
Og husk å kle godt på dere, det er jo tross alt fremdeles kaldt - her går det mer i solkrem, masse solkrem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar