torsdag 3. februar 2011

Oppdatering fra rom 304

Det er jo egentlig ikke så lenge siden jeg oppdaterte nå, men kan trygt si at det har skjedd en del siden sist.
På torsdag var vi egentlig ganske effektive – vi hadde bilen på service, avbalanserte dekkene, vaska en maskin med tøy og handla litt - både klær og mat.

Det var på fredag at moroa starta. Som jeg nevnte skulle vi da reise tilbake til Hervey Bay og plukke opp Irene og Rune før vi skulle kjøre opp til Townsville. Vi kom oss til Hervey Bay. Da vi skulle kjøre fra hostellet, nekta plutselig bilen å skifte gir. Og når bilen har girkasse av typen automat er det jo ikke bare bare å “tvinge” den til det heller. Så da var det store spørsmålet – hva gjør vi? Siden klokka var 6 på fredag var det jo ikke akkurat enkelt og få tak i noen til å se på den og han vi fikk tak i sa at vi måtte uansett vente til mandag.

Siden vi allerede hadde booka og betalt for 2 netter på Magnetic Island fant vi ut at vi bare hoppa på den bussen oppover som Irene og Rune egentlig skulle ha tatt.

På fredag tok vi ferga over til Magnetic Island og bussen bort til hostellet vi skulle bo på. Øya er ikke akkurat den største øya vi har vært på, og jeg og Magnus leide oss likeså godt scootere sånn at vi fikk utforska litt mer. Fant egentlig ikke noe spennende så dro tilbake og spiste middag sammen alle fire. Etter middag spilte vi litt biljard og tok en liten tur i bassenget før vi la oss.
Det var faktisk air-conditon på rommene så jeg var smart nok til å kle på meg litt før jeg la meg. Og kan si at for en gangs skyld svetta jeg ikke mens jeg sov – kjempedeilig!

Egentlig skulle vi være på øya en natt til, men på grunn av skypumpa Anthony var det mulig at fergene slutta å gå. Det vil da si at det var mulig at vi ble sittende på øya på ubestemt tid. Anthony i seg sjøl var ikke så farlig, han var bare en kategori 2. Så vi bestemte oss for å dra tilbake en dag tidligere, noe som de aller fleste andre gjorde også. Fikk bytta litt om på bussbillettene våre da vi kom på land igjen og fant oss noe å spise. Rune og Irene reiste 6 timer før oss, oppover mot Cairns, mens vi tusla rundt på stranda i Townsville og kosa oss.
Prata både med mamma og pappa. Synes det er greit at de veit hva som skjer dersom noe skulle skje. Og da kan mamma svare også dersom mormor ringer og lurer på nytt. Da vi skulle på bussen fikk vi beskjed om at sjåføren ikke var sikker på hvor langt vi ville komme og dersom vi valgte å bli igjen her var det forståelig. Vi valgt å sitte på, jo lenger ned vi kommer, jo bedre er det jo. Det viste seg å være et smart valg. Det blåste og regna, enkelte steder kunne vi se relativt store greiner i veien og det var et stopp vi ikke kjørte innom – det var der Anthony traff. Da vi kom til Airlie Beach hadde strømmen gått og det var ikke lov til å oppholde seg ute. Politiet var i tillegg sikker på at bussen ikke kjørte, men det gjorde vi jo. Resten av turen gikk helt fint og uten problemer og så var vi tilbake i Hervey Bay der bilen stod.

På mandag, samme dag som vi kom tilbake, fikk vi taua bilen bort til et verksted og fikk de til å ta en kikk på den. De bekrefta det vi frykta – det var girkassa som var gått og vi måtte ha en ny. Prøvde å ringe litt rundt, men klokka var mange og vi kom ikke noe lenger. Lagde oss heller middag og satte oss i ei hengekøye og så på en serie. Satte oss inn på TV-stua etterpå og så litt mer på TV. Det var faktisk deilig, har vel nesten ikke sett på TV siden vi kom hit.

Fant ut at vi skulle prøve å gjøre oppholdet her så billig som mulig mens vi venta. Det vil da si at på tirsdag hjalp vi til med å vaske hostellet. Her var det langt fra like nøye som da vi vaska på Tropic Days sist vi var her, men nøye nok – og det gjør at vi ikke trenger å betale for å bo her. Det kan til og med hende at Magnus skal kjøre litt også og da får han eventuelt betalt for det. Magnus har ringt rundt til hele verden skulle man tro og til slutt ordna det seg. Vi har betalt 900$ og nå er bilen klar for veien igjen. 

Nå sitter jeg på rommet mitt på skolen, flytta inn for ca halvtime siden. Jeg skal dele rom med to andre jenter, men de har ikke kommet enda, så foreløpig er jeg helt alene. Jeg har en seng, et skap, en bokhylle, en korktavle og en pult med lampe. Trur detta skal bli bra jeg.


Jeg har da selvfølgelig valgt den innerste senga :P
Pulten min

Det skapet til høyre er mitt

Her er utsikten min ut vinduet, dersom jeg står på pulten min.



Traff igjen Rune, Irene, Anette og Elin, alle de 4 andre fra skolen - veldig deilig å se dem igjen. 

Magnus er igjen i Hervey Bay og skal kjøre minibuss for hostellet vi bodde på så lenge han har lyst. Litt rart å ikke være sammen, men det er vel en ting vi bare må venne oss til - vi skal jo tross alt ikke bo på samme sted. 

For dere som lurer på skypumpa Yasi - vi var langt unna og den viste seg og være langt fra så ille som først antatt. Ja det er en del skader og nesten 200 000 husstander er uten strøm, men det kunne ha vært så mye verre. 

Nå skal jeg pakke ut det jeg har med meg - og så ta en dusj! Skulle tru det var 40 grader her!

1 kommentar: